بلاگ

آشنایی و مقایسه سه لهجه رایج زبان انگلیسی

انواع لهجه‌های زبان انگلیسی در سراسر جهان به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند: گویش‌های بریتانیایی، لهجه‌های آمریکای شمالی و لهجه‌های استرالیایی. این لهجه‌ها به‌علاوه از جایگاه مکانی، تحت تأثیر گروه‌های اجتماعی نیز هستند؛ به‌طور مثال، در یک کشور که زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم استفاده می‌شود، لهجه یک استاد دانشگاه با یک فروشنده متفاوت است. عموماً، در هر کشور انگلیسی‌زبان، یک شکل از زبان به عنوان انگلیسی استاندارد شناخته می‌شود که در تمامی ارتباطات سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی به کار می‌رود.

تقریباً ۱۶۰ لهجه مختلف انگلیسی در سراسر جهان وجود دارد. در زیر به تعدادی از مهم‌ترین لهجه‌های آن اشاره می‌شود:

1- انگلیسی آمریکایی:

با جمعیتی بیش از ۳۰۰ میلیون نفر، ایالات متحده بیشترین محل زندگی انگلیسی‌زبانان در جهان هستند. زمینه‌های آمریکا به‌طور قابل‌توجهی بزرگتر از بریتانیا است و دارای لهجه‌های بسیار گسترده‌تر است، اما در این مقاله تنها به بررسی اصلی‌ترین آن‌ها پرداخته می‌شود.

لهجه نیویورکی به عنوان یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین لهجه‌های زبان انگلیسی شناخته می‌شود که امروزه در فیلم‌ها و سریال‌ها بسیار شنیده می‌شود. در این لهجه، برخی اوقات لغات با کشیدگی تلفظ می‌شوند به نحوی که به نظر می‌رسد چند “و” بین لغات وجود دارد، به عنوان مثال کلمه “coffee” به صورت “cow-fee” تلفظ می‌شود.

لهجه انگلیسی آمریکایی جنوبی نیز به دلیل سرعت کمتر صحبت کردن تمایز دارد. این لهجه نسبت به دیگر لهجه‌های ایالات متحده آرام‌تر و آهسته‌تر است و ترجیح افراد بر کشیدن مصوت‌ها است. در این لهجه، استفاده از مخفف‌هایی مانند “gonna” و “lemme” بسیار شایع است. همچنین، لغات دو سیلابی مانند “tire” به صورت “taar” تلفظ می‌شوند. یکی دیگر از تفاوت‌های رایج در این لهجه استفاده از لغت “I” است که به صورت “aah” تلفظ می‌شود.

در کشور ما نیز در برخی از لهجه‌ها مانند شیرازی یا مشهدی، این کشیدگی‌ها مشاهده می‌شود. تلفظ انگلیسی آمریکایی ممکن است برای زبان‌آموزان در ابتدا کمی سخت باشد، زیرا از حرف “R” بسیار استفاده می‌شود که برای بسیاری از زبان‌ها که نمی‌توانند این حرف را ادا کنند، چالش‌برانگیز است.

 

۲-لهجه بریتیش:

بدون شک، یکی از جذاب‌ترین عناصر فیلم‌های ساخته شده در انگلستان است. شنیدن نام بریتیش اکسنت معمولاً باعث به‌یادآوری متانت، فلسفه، اصول، اتیکت و آداب و رسوم نمایش داده شده در فیلم‌ها می‌شود.

انواع لهجه‌های بریتانیایی ممکن است برای شما ناآشنا باشد و باعث گیجی شوید؛ زیرا لهجه‌هایی که در اینجا شنیده می‌شود، با آنچه تا کنون می‌دانستید متفاوت است. تنوع و فراوانی لهجه‌ها در این منطقه ناشی از تاریخچه هزارساله بریتانیا است و تأثیرات زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلفی که در طول تاریخ با آن همراه شده‌اند.

شما ممکن است فقط با برخی از این لهجه‌ها آشنا باشید و نسبت به بقیه حس غرابت داشته باشید. این جزیره پر از لهجه‌ها و گویش‌های مختلف است که از همین رو، تنوع آن‌ها می‌تواند شگفت‌انگیز باشد.

در انگلیسی بریتیش و انگلیسی آمریکایی، تفاوت‌های مهمی در تلفظ، واژگان و گرامر وجود دارد که در این مقاله به توضیح مفصل آن پرداخته شده است.

تلفظ: در انگلیسی بریتیش، قاعده‌ای وجود دارد که حرف “R” در انتهای لغات تلفظ نمی‌شود، به عنوان مثال کلمه “mother” به صورت “muh-thuh” تلفظ می‌شود.

واژگان: در انگلیسی بریتیش، برخی از کلمات که در انگلیسی آمریکایی به “یا” ختم می‌شوند، یک “U” اضافی دارند، مانند “colour” و “flavour”. همچنین، کلماتی که به “ize” ختم می‌شوند، در انگلیسی بریتانیایی با “S” نوشته می‌شوند، مانند “realise” و “organise”.

گرامر: در انگلیسی بریتیش، اسامی مانند “team” یا “government”، معمولاً شکل فعل جمع به خود می‌گیرند، حتی اگر این اسامی به نظر مفرد بیایند. به عنوان مثال، “The government are making new laws”. واژگان: واژه‌های زیادی در انگلیسی بریتیش وجود دارند که با انگلیسی آمریکایی تفاوت دارند، مانند “trousers” در برابر “pants” و “nappy” در برابر “diaper”.

 

۳-لهجه استرالیایی:

که توسط بیش از ۲۰ میلیون استرالیایی صحبت می‌شود، در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب‌ترین نسخه‌های زبان انگلیسی است؛ زیرا افراد زیادی از کشورهای نزدیک مانند چین و کره جنوبی برای تحصیل به استرالیا سفر می‌کنند. زبان عامیانه استرالیایی بسیار منحصر به فرد است؛ در حقیقت مردم این کشور دوست دارند همه چیز را خلاصه کنند و این عجیب‌ترین ویژگی انگلیسی استرالیایی است، مانند “brekkie” برای breakfast و “barbie” برای barbecue.

در انگلیسی استرالیایی، یکی از سریع‌ترین روش‌های تلفظ کلمات استفاده از صداهای مصوت بلند است. در زیر به برخی از کلمات مخصوص زبان استرالیایی که احتمالاً در هیچ جای دیگر با آنها مواجه نمی‌شوید، اشاره می‌شود:

– Bogan: شخصی ساده لوح
– Mozzie: پشه
– Whinge: ناله کردن
– Servo: پمپ بنزین

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید